hi ! saya Nurul Najwa Binti Sulaiman . Panggil saya Wawa . >.< , Umur saya 18 Tahun . Saya Berasal Dari Selangor .
kesihatan : khasiat buah kiwi .
posted on Saturday, 14 January 2012 at 06:59



hari ini , nurul nak cerita pula tentang khasiat buah kiwi (!) 
siapa suka makan buah kiwi (?)
angkat kaki cepat (!)
hehe , nurul pun angkat kaki juga ni . cehh .
baru je beberapa minit tadi nurul makan buah kiwi (!) 
perhh , sedapnya memang tak terkata lha .
sudah jadi kebiasaan dalam keluarga nurul , tiap-II minggu mesti papa beli buah kiwi .
keluagra nurul memang suka makan buah-buahan ni . 
korang  pun mesti suka juga kan (?)


okeh lah , setelah nurul mengkaji dan membaca dari majalah dan internet tentang khasiatnya , 
nurul rasa teruja lalu secepat mungkin ingin berkongsi dengan korang tentang khasiat buah kiwi ni.
buah kiwi atau nama lainnya actinidia chinensis sejenis beri yang berwarna hijau , berbentuk lonjong , mempunyai biji warna hitam di dalamnya dan ada bulu halus pada kulitnya .

antara khasiat-IInya ialah :

-Daging buahnya yang berwarna hijau mengandung magnesium yang bersama dengan vitamin C membuat hati bekerja lebih maksimal.

-Buah kiwi mengandung actinidin, enzim alami yang dapat mengatasi sembelit Asam askobin-nya melindungi tubuh dari demam dan nyeri persendian.

-Kandungan zat lutein-nya diduga dapat mencegah kanker prostat

-Buah kiwi juga mengandung serat yang tinggi sehingga sangat cocok bagi mereka yang sedang menjalankan program diet.

-Amino arginine-nya membantu peredaran darah dan mampu mengatasi masalah impotensi.



lazat sampai menjilat jari (!)




 .







Labels:

layout, x